مقدمه و تاریخچه فست فود

پیشرفت روزافزون علوم و تکنولوژی به حدی با سرعت انجام شده که جهان امروز در مقایسه با ادوار گذشته چندان واقعی به نظر نمی رسد و می توان اذعان داشت که جهان امروزی به دنیای به تصویر کشیده در افسانه های علمی و تخیلی بیشتر شباهت دارد.

در این جهش و توسعه یک عنصر مهم و تاثیر گذار سرعت بوده است سرعت در تمامی زمینه های زیستی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژی،  فنی، سیاسی و … در این ساختار نیز هر روزه مشاغل به سرعت جابه جا شده و تغییراتی را به دنبال داشته است و این تحولات نیز تغییراتی را در رژیم غذایی جامعه ایجاد نموده که افراد می توانند در مدت زمان کوتاهی و با سرعت بیشتری غذاهای از پیش آماده شده را در محل کار، منزل، حین فعالیت، پشت کامپیوتر، هنگام برگزاری جلسات، در جشن ها، میهمانی ها و…. میل نمایند.
همین نیاز و ضرورت باعث شده “فست فود” یا “غذای حاضری” بیش از پیش جای خود را در رژیم غذایی افراد باز نماید و واژه “فود” نماد زندگی مدرن و امروزی گردد.

4-6-2015 1-30-20 PM

فست فود
فست فود یا غذای حاضری، غذایی است که از رستوران های فست فود تهیه و در مدت زمان کوتاهی پس از سفارش به مشتری تحویل می شود. انواع “ساندویچ”، “پیتزا “، “برگرها “، “مرغ و ماهی و میگو سوخاری”، “سیب زمینی سرخ شده”، “پیاز حلقه ای”، “قارچ سوخاری”، “مرغ کنتاکی”، “ناگت مرغ” و انواع سالاد در فهرست غذای رستوران های فست فود به چشم میخورد.
در فست فودها مواد اولیه انواع غذاها به صورت یکجا و با حجم زیاد از قبل آماده می شود و بر اساس سفارش مشتری در زمان مناسب پخت می گردد.
رمز موفقیت و برتری فست فودها نسبت به دیگران در سرعت آماده سازی، پخت و تحویل و پذیرایی از میهمانان در کنار قیمت مناسب، کیفیت قابل قبول و برخورد مطلوب در محیطی شاد و آرام می باشد. در جایی خواندم که آمده بود “ما در زمانه ای زیست می کنیم که پیتزا زودتر از نیروهای پلیس و آتش نشانی به خانمان میرسد” برخلاف تصور عرضه غذای سریع و آماده مختص نسل حاضر نیست بلکه پیشینه تاریخی دارد .
در روم باستان دکه های فروش نان و زیتون وجود داشته و در آسیا نیز مغازه هایی بوده که رشته های فرنگی آماده عرضه میکردند. در برخی از کشورهای خاورمیانه نیز دکه های فروش فلافل وجود داشته و در زمان چنگیز خان مغول نیز سربازان مغولی غذای خودشان را به صورت گوشت کوبیده همراه خود می بردند. در اکثر کشورهای جهان از قدیم الایام انواع غذاهای آماده فروخته و سرو می شده است .
اما فست فود به شکل امروزی در سال ۱۹۱۲ در آمریکا متولد شد و رستوران هایی با نام “اتومات” در نیویورک افتتاح شده که در واقع نوعی کافه تریا بودند. آنها غذاهای از پیش آماده شده را در محفظه های گرم کننده و شیشه ای قرار می دادند و افراد با انداختن سکه در داخل دستگاه این غذاها را تحویل و میل می کردند. این رستورانها تا سال ۱۹۳۰ بدون رقیب با ایجاد شعبات فراوان به کار خود ادامه دادند و شعارشان این بود که “ما کار مادران را کم کرده ایم” بعد از اتوماتها در آمریکا نوبت به یک شهروند دیگر آمریکایی به نام وایت کسل رسید که قیمت همبرگرهایش فقط ۵ سنت بود و مزیت کارشان علاوه بر قیمت پایین این بود که مشتریان میتوانستند خط تولید همبرگر را ببینند. در سال ۱۹۴۰ مکدونالد وارد میدان شد و قیمت همبرگرهایش را ۱۵ سنت تعیین کرد که در ابتدا لازم نبود افراد برای خرید همبرگر از اتومبیل هایشان پیاده شوند بلکه باربکیوی آنها طوری طراحی شده بود که همبرگر پس از سفارش از شیشه اتومبیل تحویل داده می شد پس از مدتی برادران مکدونالد تغییراتی در شیوه تهیه و ارائه غذا ایجاد نمودند و منویشان فقط مختص شد به همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه و چند نوع قهوه که تا امروز این فست فودها در تمامی دنیا با شیوه و کیفیت یکسان به ارائه غذا می پردازند. بعد از مکدونالد نیز فست فودهای زیادی به صورت زنجیره ای ظهور کردند که البته خاستگاه اغلب آنها آمریکا بوده است .

اما در ایران :
سربازان داریوش کبیر ( ۴۸۶ – ۵۲۱ پیش ازمیلاد ) نوعی نان پهن را روی سپرهای خود می پختند و روی آنرا با پنیر و خرما کامل می کردند و می خوردند. یونانیان نیز این روش را از ایرانیان آموختند و این شیوه سپس از یونان به روم رفت و در جنوب ایتالیا معمول و این غذا به نام پیتزا نامیده شد. بنابراین پیتزا نیز مانند بسیاری دیگر از علوم و پیشرفت ها از ایران باستان به اروپا و سایر کشورها راه یافته است و به مرور زمان در ایتالیا سایر مواد مثل گوجه فرنگی و پنیر به ترکیب پیتزا راه یافت و ملکه “مارگریتا” از این غذا بسیار خوشش آمد و بدین ترتیب پیتزای مارگریتا نام گرفت. شاید بتوان لقمه های نان و پنیر و یا قرار دادن گوشت کوبیده دیزی همراه با مخلفاتی مثل پیاز و ترشی که لای نان سنگک پیچیده می شده و از قدیم در ایران متداول بوده به نوعی فست فود نامید. در اوایل دهه ۱۳۴۰ همبرگر وارد بازار ایران شد که با بهای ۳ تومان عرضه شد و با یک پاکت سیب زمینی و یک بطری ۵ ریالی نوشابه جمعا ۴ تومان می شد وقتی همبرگر گران شد و شهرداری دستور بازگشت به نرخ قبلی را داد صاحبان همبرگرفروشی ها زیر بار نرفتند و غذای دیگری به نام پیتزا، که گران تر بود را عرضه کردند و کم کم برندهای مثل “مکدونالد” و “کی اف سی” ….. وارد ایران شد و رستوران های فست فود توسعه یافتند.

 

 

 

 “بن اپتی
مجموعه رستورانهای زنجیره ای فست فود “بن اپتی” که لفظی است فرانسوی به معنی “نوش جان” در پاسخ به نیاز هموطنان پس از ثبت برند در “اداره ثبت علام تجاری و مالکیتهای صنعتی ایران” از آبانماه سال ۹۱ فعالیت خود را آغاز و از ۹۱/۰۸/۲۲ شعبه مرکزی خود را در اصفهان، خیابان چهار باغ بالا، چهار راه نظر، اول خیابان میر با ۲۰۰ مترمربع آماده سازی و ۳۰۰ متر مربع سالن و آشپزخانه افتتاح کرد و بنا به درخواست و نیاز مشتریان اقدام به اضافه نمودن سالن دیگری به مساحت ۱۲۰ متر مربع نمود. بن اپتی با استفاده از:
پرسنل مجرب و کار آزموده و آموزش دیده
مدیران با تجربه و دارای تحصیلات آکادمیک
مشاوران آشنا به علوم روز دنیای تغذیه
استفاده از ماشین آلات و تجهیزات مدرن و پیشرفته
تهیه و آماده سازی مواد غذایی با کیفیت بالا
استفاده از مواد اولیه مناسب و استاندارد تولید شده در شرکتها و کارخانه های معتبر و دارای برند شناخته شده
محیطی مناسب و شاداب
تعاملی سازنده با مشتریان
رعایت اصول مشتری مداری
خدمات خود را آغاز و قصد دارد با استفاده از پیشرفته ترین تکنیکهای تولید و با بهترین کیفیت و نظام کنترلی دقیق کیفی و کمی و بهینه سازی مستمر و مدرنیزاسیون خطوط تولید در داخل و خارج از کشور زمینه فعالیت خود را گسترش دهد.

 

عمده ترین غذاهای ارائه شده عبارتنداز:
انواع پیتزا در دو سایز بزرگ ( ایتالیایی با خمیر نازک ) و سایز کوچک (آمریکایی با خمیر ضخیم)
انواع برگرها
انواع ساندویچ ها
مرغ کنتاکی
غذاهای دریایی
پیش غذاها و انواع کباب
مدیریت بن اپتی همواره معتقد است با حفظ کیفیت محصولات و مواد ارائه شده همراه با قیمت مناسب و استفاده از مواد اولیه استاندارد در کنار مشتری مداری و ارتباط و تعامل صحیح با مشتریان در محیطی شاداب و با انرژی مثبت می تواند به هدف نهایی خود که جلب رضایت مشتریان است برسد .

 

تنظیمات قالب

رنگ

برای مشاهده ی حالت های رنگی قالب کلبه برروی رنگ مورد نظر کلیک نمایید.
Green Blue Brown Yellow

بدنه قالب

رنگ پس زمینه
کد رنگ
سبک طرح بندی برای تصاویر پس زمینه: جعبه
سبک های طرح بندی
انتخاب منو
فونت گوگل
سایز فونت بدنه
نوع فونت بدنه